Seventy One logo
Personal Training & Coaching
Afvallen doe je zo

Fitness · Gezondheid · Personal Training · Voeding

Afvallen Doe Je Zo

Tips In de jungle van diëten

Voedselhypes, (crash)diëten en gouden ‘too good to be true’-beloftes; op de korte termijn zullen ze best iets opleveren, maar voor een slanker, fit en gezond lichaam zul je echt harder moeten werken. Wat heb je nodig? In ieder geval een duidelijk doel, focus, geduld en een plan.

De volgende tien tips helpen je op weg naar dat blijvende resultaat waar jij blij mee bent.

  1. Concretiseer je doel; Stel jezelf een (lange termijn-) doel en maak dit zo concreet mogelijk. Schrijf op wát je wilt bereiken, wanneer en hoe. Let er op dat het realistisch en haalbaar is, maar maak het wel zo uitdagend mogelijk voor jezelf. Motivatie is belangrijk!
  1. Geen hocus pocus, maar focus; Blijvend afvallen en een gezond en fit lichaam krijgen? Daar moet je voor werken. Met snelle, pasklare oplossingen houd je het op de lange termijn niet vol en deze zullen niet de gewenste blijvende resultaten opleveren. Focus en werk met discipline toe naar jouw eigen doel.
  1. Spread de word; Vertel je omgeving waar je mee bezig bent en vraag of ze je willen helpen en steunen. Het is nu eenmaal lastiger ‘nee’ zeggen wanneer je vrienden hamburgers wegwerken of je collega’s met iedere verjaardag weer een stuk taart voor je neus zetten. Laat merken dat je serieus bent en dat je hun steun waardeert.
  1. Gym buddy/sportmaatje; Zoek iemand die je een schop onder je kont geeft als je het nodig hebt. Dat kan een vriend zijn met wie je fijn traint, een vriendin die dezelfde sportlessen leuk vindt of een personal trainer met wie je concrete afspraken en een op maat gemaakt schema maakt. Samen houd je het beter vol.
  1. Vier je successen; Deel je doel op in kleine stapjes, en wees trots op alle kleine overwinningen. Ook al heb je een dag ‘maar’ een uurtje gewandeld en jezelf een keer niet afgebeuld in de sportschool, weet dat je in ieder geval iets hebt gedaan! Wees niet te streng voor jezelf. Alles is beter dan op de bank zitten.

Kijk naar alles wat je hebt bereikt, hoe klein ook. Waardeer de dingen die er wél zijn. Denk positieve gedachten. Wees trots op jezelf en.. be happy.

  1. Niet vullen maar voeden; Bij afvallen zijn twee dingen belangrijk: beweging (30%) en voeding (70% !). Een van de grootste misvattingen is dat je minder moet eten. ‘Minder’ is niet het toverwoord; ‘anders’ is dat wel. Porties halveren helpt, maar het gaat er vooral om wát je eet. Je wilt je lichaam niet vullen, maar voeden. Dus: geen voorverpakte kant-en-klare maaltijden, suikers en ongezonde vetten meer. Sla fruit en groenten in, drink voldoende water en bereid alles zelf. Zelfs een simpele salade kan makkelijk, gezond en heerlijk zijn.
  1. Porties en snacks; Kijk kritisch naar de borden die je opschept. Zijn het grote porties die je automatisch naar binnen schuift terwijl je voor de tv zit? Schep minder op en eet met aandacht. Dan registreren je hersenen ook sneller dat je voldoende hebt gegeten. Kauw goed, neem de tijd. Krijg je tussen de maaltijden door trek, pak dan een handje nootjes, een stuk fruit of kook een eitje.
  1. Ja, maar hij/zij…; Stop! Jezelf vergelijken met anderen heeft geen zin. Een voorbeeld of role model kiezen is prima, maar staar je niet blind op alle ‘perfecte’ lichamen in tijdschriften en op social media. Vergeet niet dat hier heel wat filters en photoshop-sessie aan te pas komen. Onthoud bovendien dat ieder lichaam anders is en werkt. Kijk naar wat voor jou werkt en wat bij jou past.
  1. Luister naar je lichaam; Jezelf uitdagen en doorzetten is goed, maar ga niet over je eigen grenzen heen. Luister naar je lichaam; verwaarloos blessures niet en gun jezelf ook voldoende rust. Zoek een sport of workout die bij je past en goed voelt. Houd het leuk.
  1. Wees blij met jezelf; Zo simpel, maar o zo belangrijk: wees blij met jezelf. Kijk naar alles wat je hebt bereikt, hoe klein ook. Waardeer de dingen die er wél zijn. Denk positieve gedachten. Wees trots op jezelf en.. be happy.

 

 

 

 

 

 

10 mei 2017 • #, #, #, #